Handläggare civil beredskap fokus på verksamhets- och säkerhetsskydd

Publiceringsdatum: 2024-12-13

Letar du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik? Det är nu möjligt för dig att få jobb som handläggare, offentlig förvaltning/utredare, offentlig förvaltning hos Länsstyrelsen i Östergötlands län. Länsstyrelsen i Östergötlands län söker en medarbetare på heltid som vill arbeta 6 månader eller längre. Kan det vara du?

Linköping är platsen där detta jobb har sin tjänsteort. Om du tycker att det låter intressant att börja jobba hos Länsstyrelsen i Östergötlands län i rollen som handläggare, offentlig förvaltning/utredare, offentlig förvaltning så har de just nu en ledig tjänst som skulle kunna vara en perfekt match för dig! Söker du efter en spännande karriär som handläggare, offentlig förvaltning/utredare, offentlig förvaltning? Sök jobbet hos Länsstyrelsen i Östergötlands län senast fredag den tionde januari 2025 och bli en del av deras team.


Jobbannons

När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.

På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.

Du kommer att tillhöra Enheten för civil beredskap och räddningstjänst som tillhör Avdelningen för människa och samhälle.

Du hanterar uppdrag som berör hela myndigheten, länet och sydöstra civilområdet. Vi på enheten arbetar för att verksamheten ska fungera i vardag, kris samt under höjd beredskap och krig. Vår kompetens ska vara efterfrågad både lokalt, regionalt och nationellt. Just nu är vi 15 medarbetare på enheten.

Dina arbetsuppgifter blir att tillsammans med säkerhetschef vara stödjande och rådgivande till avdelnings- och enhetschefer gällande verksamhetsskydd, främst avseende personlig och fysisk säkerhet. Du ska självständigt och i samarbete med andra hantera ärenden inom enhetens områden. Du kommer även samarbeta med aktörer inom länet, civilområdet och nationellt. Exempel på arbetsuppgifter:

  • Delta i utformning av rutiner och processer och följa upp att dessa efterlevs.
  • Planera och genomföra utbildningar.
  • Biträda vid, eller självständigt, genomföra verksamhetsskyddsanalyser inom myndighetens ansvarsområde.
  • Vara en av myndighetens kravställare vid fastighetsprojekt.
  • Utbildning av intern personal i relevanta regelverk och processer samt att delta i systematisk uppföljning.
  • Bidra till myndighetens planering för kris, höjd beredskap och krig.

Övriga arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att bistå i arbetet med inpasseringssystem, områdesskydd, kamerabevakning och inbrottslarmanläggningar. Eftersom området säkerhet och civilt försvar är under stark utveckling kan arbetsuppgifterna förändras och nya uppgifter tillkomma över tid.

Ska-krav för tjänsten: 

  • Har högskoleutbildning eller yrkesutbildning av relevans för arbetsuppgifterna.
  • Har god kunskap om verksamhetsskydd och minst två års arbetslivserfarenhet som är relevant för arbetsuppgifterna.
  • Har B-körkort då tjänsten kan innebära resor.
  • Har god förmåga att uttrycka sig väl i svenska i tal och skrift. 
  • Har god IT-kunskap som användare.

Meriterande: 

  • Utbildning eller erfarenhet av att samordna och leda uppdrag, projekt eller processer samt utbildning/stöd.
  • Utbildning och erfarenhet inom relevanta standarder, projektering, kravställning inom fysisk säkerhet (inom exempelvis inbrotts- och brandlarm, system för lås och beslag, skal och inbrottsskydd).
  • Erfarenhet av att ge stöd inom området personalsäkerhet. 

Som person har du hög integritet och är ansvarstagande. Vi ställer höga krav på din samarbetsförmåga och du har ett lyhört och prestigelöst förhållningsätt till både mindre och större arbetsuppgifter. Du lyssnar, kommunicerar och löser gemensamma problem på ett konstruktivt sätt. Du kan självständigt strukturera ditt arbete och trivs med att driva arbetet framåt. Samtidigt har du en förmåga att se hur det som utvecklas ska kunna förvaltas över tid. Du är bekväm i att dokumentera och genomföra presentationer för både enskilda beslutsfattare och större grupper. Vi ser framför oss att du vill lära och utveckla dig själv och myndigheten då vi är i en utvecklade fas. Du är en stabil och trygg person med förmåga att arbeta systematiskt trots ovisshet eller i tidspress. Att kunna se helheten i ett större sammanhang före detaljerna är viktigt. Vi lägger vikt  vid personliga egenskaper. 

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten förutsätter svenskt medborgarskap.  

Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor 

Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. 

För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Vill du veta mer kontakta

Enhetschef Andreas Lundberg, tel. 010-223 53 67 eller tjänsteförrättande avdelningschef Linda Pergelius Thorbjörnson, tel. 010-223 52 80. 

Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 10 januari 2025, ange ref nr: 20167.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnLänsstyrelsen i Östergötlands län
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021002270
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeHandläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Länsstyrelsen i Östergötlands län söker en person till denna tjänst som handläggare, offentlig förvaltning/utredare, offentlig förvaltning med placerings i Linköping. Om det låter intressant att arbeta som handläggare, offentlig förvaltning/utredare, offentlig förvaltning hos Länsstyrelsen i Östergötlands län skickar du in din ansökan senast 2025-01-10.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Handläggare för restaurering av vatten- och våtmarksmiljöer

Länsstyrelsen i Östergötlands län söker en person till tjänsten som miljöhandläggare i Linköping.

2024-12-11

Mer info

Studie-och yrkesvägledare till Man måste må AB

Man måste Må AB söker en person till tjänsten som studie- och yrkesvägledare i Linköping.

2024-10-11

Mer info

Butiksextra på Lindex i Linköping och Norrköping!

Retail Staffing Sverige AB söker två personer till tjänsten som butikssäljare, fackhandel i Linköping.

2024-11-01

Mer info